001167 ランダム
 ホーム | 日記 | プロフィール 【フォローする】 【ログイン】

adriyanのブログ

【毎日開催】
15記事にいいね!で1ポイント
10秒滞在
いいね! --/--
おめでとうございます!
ミッションを達成しました。
※「ポイントを獲得する」ボタンを押すと広告が表示されます。
x

PR

プロフィール

adriyan

adriyan

カレンダー

バックナンバー

2024.04
2024.03
2024.02
2024.01
2023.12

カテゴリ

日記/記事の投稿

コメント新着

コメントに書き込みはありません。

キーワードサーチ

▼キーワード検索

2023.02.27
XML
カテゴリ:カテゴリ未分類
 در سیستم لوله‌کشی، لوله‌ها باید به یکدیگر متصل شوند و حتما باید نوع اتصال آن‌ها متناسب با نوع لوله کار شده باشد؛ ازاین‌رو هنگامی‌که شما لوله‌های مانیسمان را به کار می برید، باید از اتصالات مانیسمان برای متصل کردن لوله‌ها استفاده کنید.  در ادامه با اتصالات مانیسمان بیشتر آشنا خواهید شد.


ویژگی های اتصالات مانیسمان
تا این جا گفتیم که برای اتصالات مانیسمان باید از لوله های مانیسمان استفاده کنیم. لوله مانیسمان نوعی از لوله‌های بدون درز است که به دلیل نبود جوش در آن‌ها کاربرد فراوانی در بخش‌هایی از صنعت دارد که لوله درزدار نمی‌تواند در آن ها مقاومت لازم را داشته باشد. این لوله‌ها در انواع و سایزهای متفاوتی تولید می‌شوند که البته دلیل اصلی تفاوت  قیمت لوله مانیسمان نیز همین تفاوت در ضخامت و اندازه آن‌ها می‌باشد.
مهم‌ترین ویژگی اتصالات مانیسمان بدون درز بودن آن هاست. چون هیچ جای جوش یا درزی در بدنه خود ندارند، از کیفیت و مقاومت بالایی برخوردار هستند و در سیستم‌های لوله‌کشی حساسی مثل گاز و نفت مورد استفاده قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است اتصالات مانیسمان در رده‌های مختلفی ساخته و عرضه می‌شوند که رده‌های ۸۰ و ۴۰ از محبوب‌ترین آن‌ها به شمار می‌روند.
فرق بین اتصالات مانیسمان و اتصالات درز دار چیست؟
اتصلات مانیسمان به اتصالات بدون درز (seamless) نیز شناخته می شوند. اولین تفاوت این نوع از اتصالات با اتصالات درزدار، در نحوه ساخت آن‌هاست؛ به این صورت که در ساخت اتصالات مانیسمان از درز جوشی در بدنه استفاده نمی‌شود ولی اتصالات درزدار با استفاده از جوش ساخته می‌شوند. از نظر اقتصادی نیز قیمت اتصالات مانیسمان بیشتر از اتصالات درزدار است؛ به همین دلیل از این نوع اتصال در مواقع حساس و پرخطر استفاده می‌شود و برای سیستم های لوله کشی صنایعی مثل انتقال نفت و گاز به کار برده ‌می‌ شوند.
چطور باید لوله مانیسمان را از لوله های درزدار تشخیص دهیم؟
برای تشخیص اتصالات مانیسمان از درزدار فقط از روی ظاهر، کافی است به صورت چشمی آن ها را مقایسه کنید. اگر داخل اتصالات جوشی را مشاهده یا لمس کنید متوجه برامدگی هایی می شوید که همان درزجوش ها هستند. در حالی که با لمس یا مشاهده اتصالات مانیسمان این برآمدگی را نخواهید دید. البته این تنها راه نیست و در بعضی از موارد درز مخفی وجود دارد که باید حواستان باشد از جای معتبر خریداری نمایید تا لوله های درزدار را به جای لوله های مانیسمان به شما نفروشند.
رده اتصالات مانیسمان
از مهم ترین ویژگی‌های اتصالات مانیسمان این است که در ضخامت‌ها و رده‌های متفاوتی تولید ‌می‌شوند. این اتصالات معمولاً با ضخامت‌هایی در رده ۴۰ رده ۸۰ رده ۱۶۰ رده SGP و رده STD تولید ‌می‌شوند که در نظر گرفتن میزان این رده‌ها برای اتصال به لوله در سیستم لوله کشی اهمیت زیادی دارد. اگر بخواهیم رایج ترین اتصالات مانیسمان را نام ببریم باید به اتصالات مانیسمان رده ۴۰ و اتصالات مانیسمان رده ۸۰ اشاره کنیم. شما می توانید برای اطلاع از قیمت لوله مانیسمان رده 80 کلیک کنید. از این سایز لوله ها برای انشعاب گیری و تغییر مسیر سیستم لوله کشی استفاده می شود. توجه داشته باشید که هر رده از اتصالات برای وصل کردن لوله‌هایی با همان سایز مورد استفاده قرار می‌گیرند.
انواع اتصالات مانیسمان
اتصالات مانیسمان دارای انواع مختلفی می باشند که هر یک از آنها ویژگی های مجزایی دارند و در شرایط خاصی به کار می روند:
اتصالات سه راهی
از جمله پرکاربردترین اتصالات مانیسمان، اتصالات سه راهی هستند که در 2 نوع مختلف می باشند. یکی از آنها برای اتصال لوله با قطر یکسان و دیگری برای اتصالات ناهمسان است که با استفاده از آن یک لوله به 3 لوله با قطرهای مختلف متصل می شود.
اتصالات گپ مانیسمان
برای مسدود کردن انتهای خطوط لوله کشی از نوعی اتصالات به نام اتصالات گپ یا کپ استفاده ‌می‌شود. این نوع اتصالات در سایزها و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند و در جهت کور کردن انتهای خط لوله کاربرد دارند و به صورت جوش به لوله متصل می‌شوند.
اتصالات زانویی
اتصالات زانویی به منظور تغییر جهت لوله در فرآیند لوله کشی مورد استفاده قرار ‌می‌گیرند. این اتصالات در زوایای ۴۵ درجه و ۹۰ درجه تولید ‌می‌شوند و زمانی از آن‌ها استفاده ‌می‌شود که لازم باشد مسیر لوله کشی در زاویه ۴۵ تا ۹۰ درجه تغییر کند. برای وصل کردن این اتصالات باید زانو مانیسمان 90 درجه یا 45 درجه را را میان دو لوله قرار داد و دو سر اتصال را با استفاده از جوشکاری به لوله متصل نمود.
اتصالات تبدیل مانیسمان
برای وصل کردن دو لوله با قطرهای ناهمسان و یا تغییر دادن اندازه سر لوله از اتصالاتی به نام تبدیل استفاده ‌می‌کنند. این نوع اتصالات فلزی مانیسمان در دو مدل صاف و کج تولید ‌می‌شوند و با توجه به کاربردشان در حالات متفاوت استفاده می‌شود. اتصالات مانیسمان تبدیل طوری طراحی شده است که یک سر آن کوچک و سر دیگر آن بزرگ‌تر است و برای وصل کردن یک لوله بزرگ به لوله کوچک یا بالعکس مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مغزی مانیسمان
این قطعه ای است که می تواند برای گسترش و کوتاه کردن خطوط لوله کشی استفاده شود. همچنین می توان برای اتصال دو اتصالات کوچک استفاده کرد.
اتصالات چهار راهی
شکل ظاهری اتصالات چهار شاخه یا همان چهار راهی مانیسمان، شبیه صلیب است و جهت متصل کردن 4 لوله استفاده می شود و در نهایت با کمک این نوع اتصالات می‌توان لوله را در ۴ مسیر مختلف هدایت نمود.
اتصالات بوشن
اتصالات بوشن برای اتصال دو لوله یکسان و در انتهای لوله استفاده می شوند.





お気に入りの記事を「いいね!」で応援しよう

最終更新日  2023.02.27 09:57:37
コメント(0) | コメントを書く



© Rakuten Group, Inc.